29.10.2014

Amsterdam, aina vain ihana

Saavuimme Amsterdamiin torstaina alkuillasta. Lentoaika Helsingistä Amsterdamiin on reilu kaksi tuntia ja vaihto Helsingissä sekä mennessä että tullessa oli tasan tunti. Amsterdam on siis oikein mukavan matkan päässä täältä Oulustakin lähdettäessä. Amsterdamin kentällä oli kaikki tehty turistille helpoksi. Aulasta löytyi heti kätevästi junalippuautomaatti, joka opasti lipun ostossa: ”Do you want to go to Amsterdam City?” YES. Hinnaksi tuli kolmelta naiselta 15 euroa, junia meni koko ajan ja matka kesti noin vartin. Amsterdamin asemalta kävelimme hotellille reilun kilometrin matkan.

Hotellimme oli paraatipaikalla aivan ostoskatujen läheisyydessä. Siitä oli myös lyhyt matka muihin nähtävyyksiin kuten Punaisille Lyhdyille, Anne Frankin talolle, Damin aukiolle jne. Hotelli oli pieni ja vanha kolmekerroksinen kaupunkihotelli, jossa oli mukava tunnelma. Jyrkät plyyshillä päällystetyt portaat nousivat huoneisiin ja matkalaukun kanssa, ilman kantajaa matkassa sai olla onnellinen, että huoneemme oli ensimmäisessä kerroksessa. Henkilökunta oli äärimmäisen ystävällistä ja saimmekin hyviä tipsejä jo heti sisäänkirjautumisen yhteydessä. Huone oli pieni, mutta jotenkin tosi soma. Pitsiverhojen lomasta avautui maisema kanaalin varteen.

Heitimme hotellille päästyämme vain laukut huoneeseen ja lähdimme heti etsimään lähi-pubia. Siellähän se ilta sitten vierähti keskustellen kaikesta maan ja taivaan välillä, kuten jo eilen vihjasinkin. Aamulla oli hieman unihiekkaa silmissä ja aamiaisen jälkeen piti käydä vielä pikku unilla ennen kaupungille lähtöä. Perjantaina sataa tihkutti vettä oikeastaan koko päivän, mutta eipä se menoa haitannut. Eihän tässä sokerista olla tehty ja satikoita myytiin joka kadun kulmassa. Hotellilta kävelimme ensin kukkatorille ihastelemaan tulppaanien väriloistetta ja ostamaan satikat todetaksemme vain kaupoissa pyöriessämme, että ostos oli täysin turha. Kahvien ja pannukakkujen jälkeen siirryimme Kalverstraatin ostoskadulle.

Muutaman tunnin kuluttua olimme valmiit syömään ja jostain syystä kaikilla teki mieli sushia. Poikkesimme pois Kalverstraatilta ja etsimme käsiimme sushi-paikan, joka löytyikin miltei heti seuraavalta kadulta. Paikka osoittautui aivan loistavaksi valinnaksi. Voi veljet että oli hyvää. Olikohan parasta sushia, mitä olen koskaan syönyt...

Loppupäivä ja seuraava päiväkin osittain meni sitten ostoskatua kolutessa. Se on aivan valtava paikka, eikä sitä ehdi millään käymään kahdessa päivässä läpi. Väsymys koko shoppailuun iski lopulta kovaa jossain vaiheessa lauantaipäivää. Kävimme vielä pikavisiitin De Bijenkorfissa, mutta koska emme löytäneet etsimäämme, jatkoimme matkaa ja lähdimme kiertämään kaupunkia toisaalle. Kävimme syömässä lounaan aivan mahtavan hyvässä kreikkalaisessa, jossa söin eittämättä parasta fetaa, jota olen koskaan saanut. Tämän jälkeen samoiltiin vielä pitkin kanaalinvarsia. Kävelimme myös Anne Frankin talon ohi. Otin kuvan talon ovesta sekä puolen kilometrin jonosta sitä kohti. Se riitti meille siitä nähtävyydestä.

Lauantai-iltana kävimme myös Punaisten lyhtyjen alueella katsastamassa markkinat. Kyllähän meitä meinasi huvittaa, kun huomasimme kohta katselevamme tyttöjä näyteikkunoissa kuin ostoaikeissa konsanaan. Kunnon ikkunashoppailua sanon minä. Ilta vietettiin pubeissa kierrellen, kunnes väsymys lopulta iski ja lähdimme valmistautumaan kotimatkaan. Sunnuntaina sitten aamiaisen jälkeen taksiin ja kohti lentokenttää tekemään viimeiset tuliaisostokset ennen paluulentoa.

Ja en, en vieläkään saanut tästä kaupungista tarpeekseni. Amsterdam, me näemme vielä!

2 kommenttia :

1. Ihania kuvia. Tuolla en ole koskaan käynyt, mutta näyttää kyllä käymisen arvoiselta!

2. Dami on kyllä kiva paikka. Itse olen vieraillut kerran, mutta ehdottomasti haluan mennä toistekin :)